Vem ansvarar för flyttstädning?

Om en av dina hyresgäster bestämmer sig för att flytta och där således en ny person står redo att flytta in i din fastighet i Stockholm så ett problem uppstå. Vi säger att flytten skett och att den nya personen öppnar dörren till sin nya bostad. Väl där så möts personen av en otrevlig överraskning: det är inte städat överhuvudtaget.

Din nye hyresgäst kontaktar dig och kräver att någonting görs; lägenheten måste naturligtvis städas innan någon kan flytta in. Du som fastighetsägare försöker kontakta den tidigare hyresgästen och få denne att genomföra sin flyttstädning. Denne vägrar dock att svara i telefonen.

Lösningen? Ja, det slutar på så sätt att den nye hyresgästen städar lägenheten - men att du får dra av lite på hyran som en kompensation. Du hade i det här fallet kunnat dra det vidare då du inte hade ansvaret. Det var din tidigare hyresgäst som borde ha skött sin flyttstädning och som också skulle ha sett till att eventuellt korrigera det som inte skett enligt det man ska kunna förvänta sig. Men, då hade det handlat om en process och det hade kunnat dra ut på tiden - du var schysst i syfte att den nya gästen skulle trivas; både med dig och med sin nya bostad.

Det här scenariot är tyvärr inte alls ovanligt. En person flyttar, struntar i sin flyttstädning och gör sig därefter oanträffbar så länge att man ger upp och städar på egen hand.

Etablera en kontakt med en städfirma

Ett alternativ som du har är att etablera ett samarbete med en städfirma som kan erbjuda dina hyresgäster hjälp med sin flyttstädning till ett förmånligt pris. Det kan vara en väldigt bra lösning och har personen i fråga dessutom möjlighet att använda sitt rut-avdrag så blir det än mer förmånligt. Genom rut-avdraget så finns en möjlighet att dra av halva kostnaden för arbetet med flyttstädning på din deklaration - detta med ett årligt tak på 25.000 kronor/år och person. Mer info finns att hitta via denna länk: http://www.stockholmflyttstädning.nu/.

På det stora hela så kan man tycka att frågan om flyttstädning kanske alltid ska innebära att en städfirma anlitas. Det skulle ta bort en hel del friktion, stress och bråk mellan hyresgäster och hyresvärdar samt köpare och säljare av bostadsrätter och villor. En flyttstädning är obligatorisk att göra, men tyvärr så sker det ett utbrett fusk som visar på att någonting måste genomföras. Det är en självklarhet att man ska kunna flytta in en ny bostad direkt och att man ska slippa städa in sig.

Om sedan detta innebär att man måste betala en summa som flyttande så får det vara så. Man möts ju även av ett rent hem dit man ska flytta och det är ju trots allt det som allting handlar om. Att genomföra en flyttstädning tar tid, det är jobbigt och det sker då man är trött efter att organiserat och genomfört en hel flytt. Men, lösningen finns och det är att ta professionell hjälp. Lösningen är inte att fuska eller strunta i den.

12 jun 2018

Så blir du en framgångsrik fastighetsägare!

På den här webbplatsen finner du all information för att framgångsrikt äga och förvalta en fastighet. Du får reda på när du skall gör en ovk-besiktning och hur den skall utföras.  Under vilka omständigheter skall du utföra en relining och när skall du göra en komplett stamrenovering?