Blogg

Laddstation hos din bostadsrättsförening ger dig chansen att köra grönt

11 aug 2021

Bli en miljöhjälte genom att införskaffa en laddstation med drift och service till er bostadsrättsförening, och på så sätt ge såväl dig själv som dina grannar möjligheten att köra elbil.

Du sitter i soffan med datorn i knät. Det är inte första gången denna vecka du sitter och surfar och letar efter en ny bil. Givetvis drömmer du om en elbil, en av de nya, snygga och miljövänliga elbilarna, som det verkar som om alla kör nu för tiden. Just som du är på väg att lägga in en beställning på en bil med en räckvidd på över 500 kilometer slår det dig. Du har varken möjlighet att ladda bilen hemma eller på jobbet. Du kan inte köpa en elbil oavsett hur lång räckvidd den har. Hade du bott i en villa, eller möjligtvis i en annan bostadsrätt hade det inte varit några problem.

En laddstation hos din bostadsrättsförening gör alla till vinnare

Nu står du inför det till synes omöjliga valet att antingen flytta eller köpa en fossildriven bil. Om du lyckas med att se utanför boxen, och istället väljer att prata med din bostadsrättsförening, kanske du trots allt kan köpa drömbilen. Det finns företag som kan installera en laddstation till er BRF. Företag som sköter inte bara installationen, utan också drift och service. Bostadsrättsföreningen blir med laddstation mer eftertraktad på bostadsmarknaden och den blir grönare genom att göra en insats för miljön och klimatet. En win-win-win situation för dig och dina grannar, bostadsrättsföreningen och inte minst för miljön.

Investera i lastväxlarflak för din egen verksamhet

24 jul 2021

Lastväxlarflak används inom egentliga alla områden som omfattar transport. Har du ett företag som kör sopor och avfall - lastväxlarflak. Byggnads? Lastväxlarflak. Ett åkeri? Lastväxlarflak. Och så vidare. Lastväxlarflak är en absolut nödvändighet, men det finns också ett extremt värde i att hitta modeller som verkligen anpassats efter den egna verksamheten.

Det kan göra en enorm skillnad för ett företag. Väljer du exempelvis lastväxlarflak av standardmodell eller där du exempelvis köper begagnade sådana så tar du en risk. Det kan fungera och det kan i vissa fall fungera ganska bra - men det kommer aldrig att fungera lika optimalt som ett skräddarsytt lastväxlarflak. Genom ett sådant så kommer verksamheten - och varje arbetsdag - att bli effektivare, säkrare och därigenom också bidra till en ökad lönsamhet för företaget. Detsamma gäller för exempelvis containrar: väljer man en färdig lösning så tar man en risk - väljer man en skräddarsydd container, baserad på de egna kraven, behoven och önskemålen, så ger man sig själv som företagare bättre möjligheter.

Hitta en tillverkare av lastväxlarflak

Det finns olika tillverkare av lastväxlarflak. Några större, några är lite mindre till storleken. Det senare kan i många fall vara den bästa lösningen. Varför? Mindre företag tenderar att arbeta mer personligt, mer dedikerat och mer kundorienterat än större företag där en viss mättnad kan infinna sig. Risken är att du inte hamnar i prioriteringslistan om du väljer en större, mer etablerad tillverkare av lastväxlarflak: din beställning kan behandlas styvmoderligt och därigenom komma med en sämre kvalitet än förväntat.

Väljer du en mindre aktör på marknaden så hamnar du per automatik högst upp på prioriteringslistan: din order behandlas med största fokus, du är med i planeringen och du kan hela tiden hållas uppdaterad. Klart att det göt skillnad i slutändan där både kvaliteten blir högre och livslängden på ditt lastväxlarflak blir längre.

Samtidigt så handlar det också om att vara noggrann. Varför är ett företag mindre? Det du måste göra är att kontrollera kvaliteten på slutprodukten genom att kontakta referenser. Det är det säkraste sättet att säkerställa att du får det du betalar för. Ring så många referenser som det bara är möjligt och besök gärna de som har sin verksamhet i närheten. Lastväxlarflak är en investering som kostar pengar. SE till att du får valuta för det du betalar.

Golvslipning i Stockholm - en investering

14 jul 2021

Oavsett om man är fastighetsägare eller en privatperson som äger sin egen bostad så hamnar man förr eller senare i ett läge där man måste renovera. Ytskikt slits dagligen och i synnerhet gäller detta för golven. De golv som finns i din bostad kommer dagligen att nötas av dina fotsteg, av de möbler du ställer på dem och av exempelvis tappade föremål och av barnens lek. Det är ofrånkomligt, men det innebär inte att golven ifråga kommer att behöva bytas ut. En golvslipning i Stockholm är ofta en betydligt bättre lösning.

I en tid där klockan för vår miljö tickar allt snabbare så måste vi alla dra vårt strå till stacken och börja göra smartare val. En sak som vi alla kan göra är att minska på den egna konsumtionen och att bara byta ut saker som inte längre fyller en funktion. Det är oroväckande att se att privatpersoner i Stockholm köper bostäder som nyligen renoverats, bara för att direkt riva ut alla ytskikt och påbörja en ny renovering. Där kan vi bli bättre!

En golvslipning i Stockholm är en typisk sak som kan minska på konsumtionen och där vi kan lära oss att återbruka saker igen. Det minskar på slitaget av jordens resurser, det bidrar till en bättre miljö och det gör de egna avtrycken i klimatfrågan mindre.

Fördelar med golvslipning i Stockholm

Idel fördelar, men det finns även fler sådana då det handlar om en golvslipning. En sådan handlar om att det blir ett bättre resultat. Ett nytt golv behöver tid på sig för att kännas rätt i en bostad. Det kan ta år innan det satt sig och innan den sterila känslan byts mot en mer hemtrevlig sådan.

Ett gammalt golv har redan en egen personlighet och en patina. Genom att slipa bort det översta lagret så tas skönheten fram igen. Med en efterföljande ytbehandling så får man också ett golv som verkligen håller och som står emot det dagliga slitaget i bostaden.

Ytbehandlingen är dessutom något som kan påverka golvets estetik och uttryck. Lack, exempelvis ger ett mer glänsande golv med bra skyddsegenskaper. Olja å sin sida ger sämre skydd - men en varmare framtoning. Hårdvax fungerar som lite av en mellanväg. Man kan även byta färg i samband med att ytbehandlingen appliceras och genom detta få ett helt annat intryck i bostaden.

Framförallt dock: en golvslipning kommer att spara pengar. Det är dyrt att köpa nya golv och det tar tid att lägga in ett sådant - där man dessutom ska riva ut det gamla. En professionell golvslipning sker till en bråkdel av priset och där det kanske handlar om 1-2 dagars jobb. Överväg alltid en golvslipning i samband med att dina golv börjar bli slitna och fula.

Smarta lösningar för er

10 jun 2021

Är ni på jakt efter smartare lösningar för era fastigheter? Lösningar som naturlig värme, direkt från moder jord. Energi som förvandlas till el, av de smarta solcellerna. Då ska ni läsa här.

Att vara en del av ett samhälle där man har möjlighet att ge hem till flera olika familjer, det är en givande och rolig sak. Det kan även vara väldigt påfrestande stundtals. Som hyresvärd har man en del förväntningar på sig. Bostäderna ska skötas om korrekt och de som hyr ska vara nöjda. När man ingår i en BRF är man ofta flera personer som hjälps åt och äger dessa. Underlättar det lite för varandra. Trots det brukar man ha hjälp på vägen. Världen utvecklas i en stadig fart, det gäller att hänga med i svängarna.

Aldrig varit så enkelt att vara soldriven

Hela tiden kommer det upp nya och smarta sätt att både hålla nere på kostnaden samtidigt som man är snäll mot klimatet. Ni kan få energismarta solceller i er BRF, detta är en väl värd investering för er kassa. Kostnaden att sätta upp det beror på hur mycket man ska ha. Men ju mer kvm man köper, desto billigare blir priset. I priset ingår det ofta även installationen av solcellerna. Investeringen kan kosta en del, men i längden kommer det löna sig. Solen ger er el som sedan kommer vara kostnadsfri. Till på köpet visar ni att ni är en BRF som håller er uppdaterade och följer bra förändringar. Resultatet blir nöjda hyresgäster och hyresvärdar.

Lite enklare för bostadsrättsföreningen

14 apr 2021

Många saker drar man sig för att våga sig på. Det känns för svårt, en olustig känsla över att inte veta hur man ska göra. Det positiva är att det finns alltid någon som vet, denna någon kan hjälpa.

Det är verkligen inte lätt att vara hyresvärd, tillsammans är det ett gäng som äger lägenheter i ett område. Oftast hyrs dessa ut, det är hyror som ska in, moms som ska betalas, redovisning som ska göras. Detta är bara en del av allt pappersarbete. Man ska även se till att lägenheterna funkar som de ska och att de boende är nöjda och känner sig trygga. När man bor i en storstad som Stockholm är trycket extra hårt. Detta då det ständigt är människor som letar lägenhet, en tom lägenhet står inte länge tom där.

Mer tid över

Med allt detta omkring blir det inte mycket ledig tid för styrelsen att ha en fritid. Tiden räcker knappt till för familjen. Så går det inte att ha det. Som bostadsrättsförening bör man givetvis ta hjälp av ekonomisk förvaltning i Stockholm. Det är nästan ohållbart att klara allt själv. Med deras expertis hjälp ser man till att allt blir skött korrekt och dessutom i tid. Det ger därav er i styrelsen mer tid över till annat. Samtidigt som det kan skapa en trygghet bland de boende. Gör som många andra och anlita ekonomiska förvaltare, vill man kan man samtidigt anlita tekniska förvaltare. Deras hjälp är guld värd för en bostadsrättsförening.

Håll ordning i huset

1 apr 2021

Att syssla med fastighetsförvaltning är både roligt och utmanande. Du behöver vara något av en allkonstnär i mindre skala och duktig på att hantera många ärenden inom olika områden.

Att arbeta med att förvalta fastigheter är intressant och krävande. Den som behöver ta sig an jobbet behöver ha eller skaffa sig kunskaper inom en rad områden. Troligtvis utför inte en förvaltare själv de rent praktiska sysslorna men behöver ändå ha kunskaper om när, var och hur även där. Administrationen behöver givetvis också ett välfungerande system.

För den som arbetat eller arbetar med fastigheter är behovet av ett bra system självklart. Normalt behöver man hantera hyror och avtal. Skötsel och reparationer och andra ärenden är också det ett område som kräver uppmärksamhet alla dagar. Därtill kommer de rent ekonomiska delarna med lån och fakturor till leverantörer och annat.

Ett fastighetssystem håller ihop verksamheten

Det går förstås att plocka ihop system för alla dessa delar av verksamheten separat men det är en riktigt dum idé. Att ständigt behöva hoppa mellan olika system som inte är synkroniserade är påfrestande för personalen. Ett system som istället integrerar en majoritet av alla tänkbara typer av ärenden är helt klart att föredra.

Ett fastighetssystem behöver vara driftsäkert och det ska vara enkelt att förflytta sig från en del till en annan. Samtidigt är det önskvärt att de olika delarna är tillräckligt visuellt olika för att man som personal enkelt ska kunna orientera sig. Slutligen bör systemet enkelt kunna samköras/integreras med andra system. Har ni hittat rätt än?

Kontrollera luften

21 mar 2021

Är man fastighetsägare har man även ett ansvar att se till att allt står rätt till. Detta gäller även att ventilerna fungerar som de ska. Genom att göra en OVK-besiktning är man på god väg.

Att se till att ventilerna är bra är en obligatorisk sak att göra. Det är extra viktigt att det görs på skolor, sjukhus, lägenheter och andra offentliga ställen. Givetvis är det även viktigt att man har bra ventiler i sitt eget hem, men det är egenansvar. Är man fastighetsägare behöver man ta sitt ansvar och göra OVK-besiktning när det behövs. Detta ska göras innan man startar upp ventilationen för första gången, sedan vart 3-6 år. Hittar man något problem går man vidare och behöver göra OVK-åtgärder. Detta är inget för vem som helst, man måste vara utbildad.

Vem kan hjälpa till med OVK-åtgärderna?

Har man gjort en besiktning och vet av att man har något problem med ventilerna, då behöver man ta kontakt med ett företag som arbetar med ventilation. Givetvis ska den som utför det vara certifierad kontrollant av ventiler. Att alla ha tillgång till bra luft är otroligt viktigt.

Många gånger kan man känna på luften om ventilerna är dåliga, men det är inte alltid man gör det. En del märker det inte alls medan en del får problem med hälsan, som till exempel huvudvärk. Därav är det otroligt viktigt att detta sköts som det ska. Har du nyligen köpt en fastighet bör du se över även när när de gjorde en OVK senast. Läs vidare om OVK-åtgärder på denna sida: ovkåtgärder.nu 

Som fastighetsägare ansvarar man för taksäkerheten

15 feb 2021

För att sotaren och takläggaren på ett säkert och enkelt sätt ska kunna inspektera och utföra olika arbeten uppe på taket, måste taksäkerheten fungera. Här är lite av det man ska tänka på.

Taksäkerheten är mycket viktig och ett måste för att man ska kunna utföra inspektioner och olika arbeten på ett säkert sätt. Sotare, takläggare och snöskottare måste kunna utföra sina uppgifter utan att falla. Med olika takskydd och andra säkerhetsanordningar gör man taket till en tryggare arbetsplats för dessa yrkesgrupper. Men även förbipasserande kan behöva skyddas med hjälp av exempelvis snörasskydd. Som ägare till en fastighet eller villa är man enligt lagen ansvarig för taksäkerheten och måste se till att den fungerar på ett tillfredsställande sätt.

Olika typer av säkerhetsanordningar för taket

Tack och lov finns det särskilda företag som är specialister på taksäkerhet. De har den expertis som krävs för att göra taket till en säker arbetsplats för alla som måste vistas där. Eftersom behoven på taksäkerhet kan se lite olika ut från fastighet till fastighet, gör man först en besiktning för att bedöma vilka säkerhetsanordningar som kan behövas. Det kan exempelvis vara fäste för säkerhetssele, nockräcke, glidskydd, skyddsräcke, takstege, gångbrygga, säkerhetsstege, snörasskydd med mera. Taksäkerhet innebär även att taket måste hållas fritt från tung snö och is. Främst för att skydda förbipasserande från ras. Företag som är specialiserade på taksäkerhet brukar också erbjuda snöskottning av tak. Det är en tjänst som man kan prenumerera på, likaså regelbunden besiktning av övrig taksäkerhet.

En långsiktig planering

9 feb 2021

Planer för underhåll av fastighet kan i vissa fall vara så avancerade och viktiga att man behöver hjälp för att skapa dem. Det finns till och med konsulter och företag som arbetar med detta.

Antingen man är ny ägare till en större fastighet eller man har ägt fastigheter länge så kan det ibland vara bra att anlita någon som vet hur man lägger upp en underhållsplan. Det kan vara en person eller ett företag som går igenom hela fastigheten för att se skick, ålder och underhåll på värmesystem med mera. På det viset kan man räkna ut när det är dags att utföra underhåll inom olika områden som krävs för att hålla fastigheten i ett gott skick.

Nära eller långt borta

De underhåll som behöver utföras kan vara regelbundna och täta åtgärder. Men det kan även vara sådana som sker mer sällan eller kanske rentav med flera års mellanrum. Genom att lägga upp en underhållsplan så ser man tydligt när olika åtgärder ska ske och kan även korrigera händelserna om det behövs, och inget glöms bort. Det blir ungefär som att lägga in tandläkarbesök i kalendern eller att veta när det är dags att utföra en service på bilen.

Schemat blir i vissa fall flytande eftersom man kanske behöver ett underhåll tätare eller med längre intervaller beroende på antal boende i fastigheten, oförutsedda händelser eller vädrets makter gällande temperaturer under året. En värmepanna som får arbeta hårt kan behöva underhållas oftare än en som får njuta av varma vintrar. Läs mer om underhållsplaner på denna hemsida: underhållsplaner.net 

Skötsel av flerfamiljshus

27 dec 2020

Antingen man precis blivit ägare till ett flerfamiljshus, eller man har flera hus sedan tidigare, så kan det bli aktuellt att skaffa hjälp med den dagliga driften. Men vart vänder man sig?

Läckande kranar, dörrlås som krånglar, stopp i toaletten, en spis som inte fungerar. Städning av trapphus, snöröjning, sandning av utetrappan, gräsklippning, byte av glödlampor i hallen. Ja, listan för drift av ett flerfamiljshus kan göras lång, och betydligt längre än det som räknats upp.

Det behövs någon som sköter sådant som städning och som ser till att alla funktioner i fastigheten fungerar. Dessutom behöver man se till att fastigheten är hel och håller sitt värde. Är det en mindre fastighet så kanske ägaren själv sköter om den. Man kan också lägga ut vissa delar på någon hyresgäst, som då kan få en lägre hyra exempelvis. Men större fastigheter kräver större organisation.

Vikten av skötsel

Det behövs någon som har koll på en fastighet för att inte skador ska uppstå och hinna bli större med tiden. Men det innebär inte enbart skador som trasiga fönster eller ett läckande tak, utan även annat som kan påverka huset negativt. Det är också viktigt att husets hyresgäster har ett säkert boende som når upp till den standard som man betalar hyra för. Därför använder sig fastighetsbolag av vaktmästare, bostadsvärdar eller liknande som hjälp inom den dagliga driften. Antingen anlitar man denna själv eller så kan man anlita ett företag som ENG & LUND Fastighetskonsult som tar hand om all fastighetsskötsel enkelt och lätt.

Förvalta fastigheterna väl

7 dec 2020

Att äga fastigheter är spännande. Man ansvarar också för att ta hand om allt som snöskottning, snickeri, måleri med mera. Ett tips är att leja bort det till en firma inom fastighetsskötsel.

Att äga olika typer av fastigheter kan vara riktigt utvecklande. Det kan vara någon verksamhet eller ett boende involverat i fastigheterna, eller båda delarna. Själva ägandet är oftast inte bara ett liv i sus och dus, speciellt om man äger en äldre fastighet där det finns ett större behov av skötsel.

Även nyare fastigheter behöver tas hand om. Det kan vara snöskottning på vintern eller att sopa grus framåt vårkanten. Det ingår många saker i fastighetsskötsel som man kanske inte alltid tänker på, som måleri och snickeri, städning, jour med mera.

En firma med många möjligheter

Istället för att ta hand om allting själv kan man anlita en firma som tar hand om tillsynen av fastigheterna. De är specialiserade och kunniga på allt inom fastighetsskötsel. Som fastighetsägare kan man lugnt andas ut och känna att arbetet blir välgjort. Vilka uppdrag firman skall åta sig bestämmer man gemensamt, och självklart kan man både lägga till och ta bort tjänster.

Ibland uppstår behov som man kanske inte räknat med, som stambyte, köksrenoveringar med mera. Även dessa tjänster kan gå via firman man anlitat för fastighetsservice. Innan man anlitar en aktör inom fastighetsservice bör man ta in offerter, så att man vet att man får den firma som passar bäst. Om man så önskar är det lika självklart att man får referenser från deras kunder. Läs mer om fastighetsservice på denna hemsida: https://www.fastighetsservicegöteborg.se

När man behöver hjälp med fastigheten

26 nov 2020

Visst vore det härligt att slippa oroa sig för allt. Har man en liten fastighet med några lägenheter kan det fungera att göra allt själv. Men har man ett hyreshus, då kan det bli för mycket.

Så varför inte ta kontakt med en fastighetsförvaltning i din kommun? Ta reda på vilka tjänster som finns att tillgå. Planera sedan utifrån det och se över möjligheterna att kanske ta dig an flera objekt. Eller bara för att få lite ledig tid att spendera med familj och vänner. Att driva ett företag ska vara roligt och inte kännas övermäktigt. Det gäller att fokusera på det man är bra på och lämna bort annat till företag som är proffs på sitt område.

Delegera arbetet

Istället för att själv vara den som tar itu med stort och smått så anlitar man en teknisk förvaltning. De kan koordinera arbetet mellan flera olika entreprenörer så att allt flyter på smidigt. För det är mer än man kan tro som ska hållas koll på samtidigt. Det kan handla om att kontinuerligt renovera så att fastigheten inte blir eftersatt. Man kan behöva måla fasader och byta fönster. Även göra stambyten och rusta upp lägenheterna så att hyresgästerna förblir nöjda. Områden som inte syns men som är minst lika viktiga är el, vatten, ventilation och värme. Men även lås på portar och lägenhetsdörrar. Listan kan göras hur lång som helst. Så att ha proffs vid sin sida som kan allt om fastighetsskötsel kommer att göra allt väldigt mycket enklare. Läs mer om teknisk förvaltning på denna sida: https://www.tekniskförvaltningstockholm.se 

Skötsel av den dagliga driften

14 okt 2020

Det är väldigt mycket man ska ha koll på och sköta om när man äger en flerfamiljsbostad. Vill man inte själv dra i alla trådar så kan man välja någon annan som förvaltar bostaden på bästa sätt.

Många väljer att bo i en lägenhet istället för att bo i hus. Det kan vara för att man inte har råd med ett hus eller för att det inte finns hus där man vill bo. Men en mycket vanlig anledning är att man inte vill ta på sig alla de sysslor som det innebär att vara boende i hus av något slag.

Istället tycker man att det är smidigt att endast behöva sköta om de vanligaste sysslorna i ett hushåll, som städning, tvätt, matlagning och disk. Allt som har med själva fastigheten att göra är det någon annan som tar hand om. Och går exempelvis tvättmaskinen sönder så är det bara att lyfta luren och ringa. Helt utan bekymmer och kostnad för den boende. Samma gäller alla utomhusytor som lekplats, planteringar, parkering med mera. Någon annan sköter om allt. Man betalar bara hyran och behöver inte bry sig om något mer än det.

Ringa någon annan

Någon annan tar hand om allt man behöver få gjort i en flerfamiljsbostad. Skötseln av alla allmänna ytor, reparationer, byte av glödlampor. Ser till att allt fungerar gällande avlopp, vatten, elektricitet. Skötseln av fasaden. Stamspolning. Hittar nya boende om någon flyttar, med mera.

Men vem är då den där någon annan som fixar och jobbar så att lägenhetsinnehavarna slipper? Ja, det kan vara en eller flera personer som fyller den rollen. Lite beroende på hur stort huset är och ifall huset ingår i ett antal fastigheter med samma ägare.

Förvaltning som yrke

Det finns många roller att fylla när det gäller förvaltning av en bostad. Det behövs städare, trädgårdsmästare, vaktmästare med mera. Men när man talar om förvaltning så menar man oftast istället det mer administrativa som kommer med uthyrning av lägenheter i en fastighet. Eller om fastigheten som hyrs ut istället för lägenheter innehåller kontor, butiker eller något annat liknande.

Principen är ändå densamma. Allt som har att göra med hyresgäster och fastighetsskötsel ska tas hand om. Men det finns även annat som är viktigt att man har koll på. Som exempelvis lån, skatter, avgifter och alla avtal som man har med de som levererar något till fastigheten. Som sophämtning och avloppstjänster. Läs mer om fastighetsförvaltning på denna hemsida: https://www.fastighetsförvaltninggöteborg.nu

Professionell trappstädning

30 sep 2020

Att ha det städat och fint runt omkring sig är något alla önskar. Det gäller även våra trapphus, och att därför ha någon som ser efter dem är viktigt. Trappstädning är viktig för trivseln.

Att ha någon som sköter städningen i ett trapphus är väldigt viktigt. Att komma in i ett smutsigt trapphus är inget vi vill, det är både ohygieniskt och ofräscht. Som tur är finns det ett stort urval olika städfirmor runt om där du bor som kan sköta städningen åt er. Att gå in i trapphuset och se ett rent golv och känna en trevlig lätt doft av nystädat, det är vad en städfirma kan erbjuda er.

Anlita rätt städfirma för dina behov

Ni kan själv välja antalet dagar ni vill trappan ska städas. Städfirman gör olika saker inom städningen, såsom dammsugning, skura golvet, torka väggar, tvätta fönster, skura rent ledstängerna med mera. Finns det hiss är det något de också ser efter och tvättar rent. För allas bekvämlighet rekommenderar vi er att anlita någon som är noggrann så att du och varje hyresgäst trivs bra även i trappan till bostaden.

Att hitta rätt är inte alltid det lättaste, men som tur är finns det många städföretag att välja på. Kolla upp några olika firmor. Du kan hitta både deras hemsidor och kolla upp om andra rekommenderar dem. På så sätt kan du direkt välja bort dem om där är något oseriöst företag. Det går även att kontakta dem direkt via telefon. Jämför några olika med vad de erbjuder samt be om en offert som borde vara kostnadsfri. Det är alltid bra att ha några olika förslag, så att du hittar det perfekta företaget som du känner dig trygg med och som kan ge dig det du önskar.

En bättre miljö

Att värna om miljön är något nästan alla gör idag och även de flesta städfirmor. Var därför gärna nyfiken och fråga vilka rengöringsmedel som används, dels så att det tar bort alla bakterier från trapphuset, men även så att det inte är skadligt för naturen. För starka dofter kan till exempel leda till huvudvärk hos doftkänsliga, och man får även ta hänsyn till folk med allergier. Det är väldigt viktigt att det inte är något skadligt medel som kan drabba framför allt barn och äldre. Det man strävar efter är därför att ha ett så neutralt, effektivt och snällt medel som möjligt så att det passar de flesta.

Svar på tre frågor om företagsrekonstruktion

31 maj 2020

Varför väljer en del företag rekonstruktion framför konkurs?

I vissa fall kan ekonomiska problem inte hanteras genom en överenskommelser. Men samtidigt bedömer företagsledningen att företagets verksamhet på lång sikt kan bli lönsam så förordas ofta företagsrekonstruktion, i alla fall när företaget kan betala de kostnader som kommer med själva företagsrekonstruktionsprocessen. När man gör en företagsrekonstruktion så förstärks likviditeten i början genom att statliga lönegarantimedel betalar lönerna. Dessutom stoppas utbetalningar avseende skulder som uppkommit före ansökan om rekonstruktion. Om alla tidsfrister för skulder utnyttjas maximalt kan det ta två år innan likviden behöver betalas. Företaget är under rekonstruktionen skyddad mot utmätningar och ansökningar om konkurs. Dessutom underlättas ny finansiering genom den så kallade superförmånsrätten.

Finns det några minus med en företagsrekonstruktion?

Företagsägare är oftas mera riskbenägna än företagets borgenärer. Detta beror på att ägarnas investeringar blir värdelösa vid en konkurs. Ledningen är lojal med ägarna och förespråkar därför ofta en rekonstruktion. Men om företaget fortsätter att vara olönsamt så kan betalningsförmågan försvagas, varpå rekonstruktionen måste avbrytas och företaget ändå måste försättas i konkurs. Då är risken stor att konkursutdelningen blir mycket låg i och med att företaget har urholkats under rekonstruktionen. Borgenärerna riskerar därför att stå utan pengar alls. Därför finns det regler om straffansvar och personligt betalningsansvar som kan tillämpas om företagsledningen tar till åtgärder som på sikt kan skada borgenärerna.

Är det bäst med konkurs eller rekonstruktion om företagsledningen inte vill riskera ett personligt betalningsansvar?

Vid konkurs behöver företagsledarna inte längre vara oroliga för att drabbas av straffansvar för framtida åtgärder. Ansvaret för hur företagets tillgångar hanteras övertas vid konkurs av konkursförvaltaren.

Men om tveksamma åtgärder har utförts redan före konkursen kan företagsledningen se det som ett minus att förvaltaren kommer att granska dessa åtgärder.

I en företagsrekonstruktion behåller företagsledningen rådigheten över tillgångarna. Kort sagt: såväl konkurs som företagsrekonstruktion kan leda till framtida juridiska problem om affärerna inte har skötts på ett korrekt och lagligt sett sedan tidigare. Vi rekommenderar att du söker hjälp av erfarna affärsjurister om du riskerar att drabbas av dessa typer av problem. Läs mer om företagsrekonstruktion på denna sida: https://www.företagsrekonstruktion.biz

← Äldre inlägg

Så blir du en framgångsrik fastighetsägare!

På den här webbplatsen finner du all information för att framgångsrikt äga och förvalta en fastighet. Du får reda på när du skall gör en ovk-besiktning och hur den skall utföras.  Under vilka omständigheter skall du utföra en relining och när skall du göra en komplett stamrenovering?