Blogg

När man behöver hjälp med fastigheten

26 nov 2020

Visst vore det härligt att slippa oroa sig för allt. Har man en liten fastighet med några lägenheter kan det fungera att göra allt själv. Men har man ett hyreshus, då kan det bli för mycket.

Så varför inte ta kontakt med en fastighetsförvaltning i din kommun? Ta reda på vilka tjänster som finns att tillgå. Planera sedan utifrån det och se över möjligheterna att kanske ta dig an flera objekt. Eller bara för att få lite ledig tid att spendera med familj och vänner. Att driva ett företag ska vara roligt och inte kännas övermäktigt. Det gäller att fokusera på det man är bra på och lämna bort annat till företag som är proffs på sitt område.

Delegera arbetet

Istället för att själv vara den som tar itu med stort och smått så anlitar man en teknisk förvaltning. De kan koordinera arbetet mellan flera olika entreprenörer så att allt flyter på smidigt. För det är mer än man kan tro som ska hållas koll på samtidigt. Det kan handla om att kontinuerligt renovera så att fastigheten inte blir eftersatt. Man kan behöva måla fasader och byta fönster. Även göra stambyten och rusta upp lägenheterna så att hyresgästerna förblir nöjda. Områden som inte syns men som är minst lika viktiga är el, vatten, ventilation och värme. Men även lås på portar och lägenhetsdörrar. Listan kan göras hur lång som helst. Så att ha proffs vid sin sida som kan allt om fastighetsskötsel kommer att göra allt väldigt mycket enklare. Läs mer om teknisk förvaltning på denna sida: https://www.tekniskförvaltningstockholm.se 

Skötsel av den dagliga driften

14 okt 2020

Det är väldigt mycket man ska ha koll på och sköta om när man äger en flerfamiljsbostad. Vill man inte själv dra i alla trådar så kan man välja någon annan som förvaltar bostaden på bästa sätt.

Många väljer att bo i en lägenhet istället för att bo i hus. Det kan vara för att man inte har råd med ett hus eller för att det inte finns hus där man vill bo. Men en mycket vanlig anledning är att man inte vill ta på sig alla de sysslor som det innebär att vara boende i hus av något slag.

Istället tycker man att det är smidigt att endast behöva sköta om de vanligaste sysslorna i ett hushåll, som städning, tvätt, matlagning och disk. Allt som har med själva fastigheten att göra är det någon annan som tar hand om. Och går exempelvis tvättmaskinen sönder så är det bara att lyfta luren och ringa. Helt utan bekymmer och kostnad för den boende. Samma gäller alla utomhusytor som lekplats, planteringar, parkering med mera. Någon annan sköter om allt. Man betalar bara hyran och behöver inte bry sig om något mer än det.

Ringa någon annan

Någon annan tar hand om allt man behöver få gjort i en flerfamiljsbostad. Skötseln av alla allmänna ytor, reparationer, byte av glödlampor. Ser till att allt fungerar gällande avlopp, vatten, elektricitet. Skötseln av fasaden. Stamspolning. Hittar nya boende om någon flyttar, med mera.

Men vem är då den där någon annan som fixar och jobbar så att lägenhetsinnehavarna slipper? Ja, det kan vara en eller flera personer som fyller den rollen. Lite beroende på hur stort huset är och ifall huset ingår i ett antal fastigheter med samma ägare.

Förvaltning som yrke

Det finns många roller att fylla när det gäller förvaltning av en bostad. Det behövs städare, trädgårdsmästare, vaktmästare med mera. Men när man talar om förvaltning så menar man oftast istället det mer administrativa som kommer med uthyrning av lägenheter i en fastighet. Eller om fastigheten som hyrs ut istället för lägenheter innehåller kontor, butiker eller något annat liknande.

Principen är ändå densamma. Allt som har att göra med hyresgäster och fastighetsskötsel ska tas hand om. Men det finns även annat som är viktigt att man har koll på. Som exempelvis lån, skatter, avgifter och alla avtal som man har med de som levererar något till fastigheten. Som sophämtning och avloppstjänster. Läs mer om fastighetsförvaltning på denna hemsida: https://www.fastighetsförvaltninggöteborg.nu

Professionell trappstädning

30 sep 2020

Att ha det städat och fint runt omkring sig är något alla önskar. Det gäller även våra trapphus, och att därför ha någon som ser efter dem är viktigt. Trappstädning är viktig för trivseln.

Att ha någon som sköter städningen i ett trapphus är väldigt viktigt. Att komma in i ett smutsigt trapphus är inget vi vill, det är både ohygieniskt och ofräscht. Som tur är finns det ett stort urval olika städfirmor runt om där du bor som kan sköta städningen åt er. Att gå in i trapphuset och se ett rent golv och känna en trevlig lätt doft av nystädat, det är vad en städfirma kan erbjuda er.

Anlita rätt städfirma för dina behov

Ni kan själv välja antalet dagar ni vill trappan ska städas. Städfirman gör olika saker inom städningen, såsom dammsugning, skura golvet, torka väggar, tvätta fönster, skura rent ledstängerna med mera. Finns det hiss är det något de också ser efter och tvättar rent. För allas bekvämlighet rekommenderar vi er att anlita någon som är noggrann så att du och varje hyresgäst trivs bra även i trappan till bostaden.

Att hitta rätt är inte alltid det lättaste, men som tur är finns det många städföretag att välja på. Kolla upp några olika firmor. Du kan hitta både deras hemsidor och kolla upp om andra rekommenderar dem. På så sätt kan du direkt välja bort dem om där är något oseriöst företag. Det går även att kontakta dem direkt via telefon. Jämför några olika med vad de erbjuder samt be om en offert som borde vara kostnadsfri. Det är alltid bra att ha några olika förslag, så att du hittar det perfekta företaget som du känner dig trygg med och som kan ge dig det du önskar.

En bättre miljö

Att värna om miljön är något nästan alla gör idag och även de flesta städfirmor. Var därför gärna nyfiken och fråga vilka rengöringsmedel som används, dels så att det tar bort alla bakterier från trapphuset, men även så att det inte är skadligt för naturen. För starka dofter kan till exempel leda till huvudvärk hos doftkänsliga, och man får även ta hänsyn till folk med allergier. Det är väldigt viktigt att det inte är något skadligt medel som kan drabba framför allt barn och äldre. Det man strävar efter är därför att ha ett så neutralt, effektivt och snällt medel som möjligt så att det passar de flesta.

Svar på tre frågor om företagsrekonstruktion

31 maj 2020

Varför väljer en del företag rekonstruktion framför konkurs?

I vissa fall kan ekonomiska problem inte hanteras genom en överenskommelser. Men samtidigt bedömer företagsledningen att företagets verksamhet på lång sikt kan bli lönsam så förordas ofta företagsrekonstruktion, i alla fall när företaget kan betala de kostnader som kommer med själva företagsrekonstruktionsprocessen. När man gör en företagsrekonstruktion så förstärks likviditeten i början genom att statliga lönegarantimedel betalar lönerna. Dessutom stoppas utbetalningar avseende skulder som uppkommit före ansökan om rekonstruktion. Om alla tidsfrister för skulder utnyttjas maximalt kan det ta två år innan likviden behöver betalas. Företaget är under rekonstruktionen skyddad mot utmätningar och ansökningar om konkurs. Dessutom underlättas ny finansiering genom den så kallade superförmånsrätten.

Finns det några minus med en företagsrekonstruktion?

Företagsägare är oftas mera riskbenägna än företagets borgenärer. Detta beror på att ägarnas investeringar blir värdelösa vid en konkurs. Ledningen är lojal med ägarna och förespråkar därför ofta en rekonstruktion. Men om företaget fortsätter att vara olönsamt så kan betalningsförmågan försvagas, varpå rekonstruktionen måste avbrytas och företaget ändå måste försättas i konkurs. Då är risken stor att konkursutdelningen blir mycket låg i och med att företaget har urholkats under rekonstruktionen. Borgenärerna riskerar därför att stå utan pengar alls. Därför finns det regler om straffansvar och personligt betalningsansvar som kan tillämpas om företagsledningen tar till åtgärder som på sikt kan skada borgenärerna.

Är det bäst med konkurs eller rekonstruktion om företagsledningen inte vill riskera ett personligt betalningsansvar?

Vid konkurs behöver företagsledarna inte längre vara oroliga för att drabbas av straffansvar för framtida åtgärder. Ansvaret för hur företagets tillgångar hanteras övertas vid konkurs av konkursförvaltaren.

Men om tveksamma åtgärder har utförts redan före konkursen kan företagsledningen se det som ett minus att förvaltaren kommer att granska dessa åtgärder.

I en företagsrekonstruktion behåller företagsledningen rådigheten över tillgångarna. Kort sagt: såväl konkurs som företagsrekonstruktion kan leda till framtida juridiska problem om affärerna inte har skötts på ett korrekt och lagligt sett sedan tidigare. Vi rekommenderar att du söker hjälp av erfarna affärsjurister om du riskerar att drabbas av dessa typer av problem. Läs mer om företagsrekonstruktion på denna sida: https://www.företagsrekonstruktion.biz

Tar man sitt företag på allvar så chansar man inte med översättningen

21 maj 2020

Svengelska är en mix av svenska och engelska som också kan tolkas som dåliga översättningar. Det finns många roliga översättningar där det gått riktigt fel även i viktiga sammanhang.

Vi svenskar får ofta höra att vi är bra på engelska. Men bara för att man är bra på att tala ett språk betyder inte det att man behärskar språket skriftligt. En text behöver kanske inte i alla sammanhang vara helt perfekt men i ett arbetssammanhang bör man försöka se till att det blir så felfritt som möjligt. Annars kan man riskera onödiga missförstånd som även kan ge ett dåligt intryck och som kanske inte leder till det där framtida samarbetet som man hade hoppats på. Så i stället för att som man ofta gör låta en medarbetare på kontoret som talar hyfsat bra engelska översätta bör man anlita en professionell översättningsbyrå.

Anlita en översättningsbyrå som speciellt vänder sig till företag

Då man letar efter en byrå som kan hjälpa till med översättningar ska man se vilka som är deras främsta målgrupp. Som företagare är det bra att använda sig av en översättare som mestadels arbetar mot andra företag och som har ett antal större kunder på internationell nivå i bagaget.

Hos en duktig och seriös översättningsbyrå är översättarnas målspråk samma som deras modersmål. Ett språk utvecklas hela tiden och nyord tillkommer vilket de även har koll på och uppdateras. Texterna får även en kulturell anpassning baserad på var och till vem den ska skrivas. Språk handlar om kommunikation och för att man ska förstå varandra optimalt måste man även känna till varandras kulturer. En text som fungerar på svenska kan ge en helt fel ton eller innebörd på ett annat språk om man inte tar hänsyn till det landets språkkultur.

Språk är kommunikation som inte får gå fel

Man kan även få expertöversättningar med komplicerade termer och ord för olika branscher och företag som exempelvis medicinska texter. Sådana texter tillåter inga misstag eller ungefärliga formuleringar utan allt måste bli perfekt och det kan en professionell översättningsbyrå hjälpa till med. I dagens samhälle och globala värld förväntas det också av oss att kommunikationen ska gå snabbt. Därför är det viktigt att samarbeta med en översättningsbyrå som snabbt kan leverera den text som efterfrågas. På så vis kan man lättare nå den internationella marknaden och nå ut med sitt budskap.

Arbetsmiljön påverkar resultatet

8 maj 2020

Kontor och öppna planlösningar kan skapa trötthet och låg effektivitet. Dämpa ljud och buller för bättre arbetsmiljö, gladare medarbetare och bättre resultat. Dessutom blir det snyggare.

Många av dagens arbetsplatser är designade utifrån en mer eller mindre öppen planlösning för att optimalt nyttja ytorna och kunna samarbeta i team. Samtidigt kan det orsaka störningsmoment, såsom ökad stress och koncentrationssvårigheter hos de anställda. När många människor vistas samtidigt på en större yta påverkar vi varandra. Ett ständigt sorl från alla som pratar i telefon, steg från de som trampar runt på hårda golv och knapprade på datorernas tangenter kan bli enormt enerverande. Ofta är lösningen då att gå till ett telefonbås för att prata och om du har tur kan du koppla av en stund i ett eget rum - som kallas toaletten. I de öppna landskapen är det extra viktigt att tänka till kring ljudet.

Ljuddämpning du inte tänker på

Idag finns det en uppsjö av olika typer av ljuddämpning för kontor som man knappast tänker på att de finns där just för ljuddämpning. Stoppade möbler klädda i textil dämpar ljud, samtidigt som de är sköna att sitta på och tillför en stil och en färg till rummet. Textilier kan nyttjas på flera olika vis, inte bara som gardiner, utan även som rumsavdelare eller dekorativt på väggar. Heltäckningsmattor och gångmattor dämpar effektivt ljudet från steg liksom av rullande stolar och tappade telefoner. Mattorna som finns idag har hög kvalitet och går bra att städa och rengöra och är därmed allergivänliga. Även mattorna tillför en känsla i rummet via form, struktur och färg. Har ni ett golv där ni går med skor, strumpor eller kanske barfota? Se till att investera i bra mattor.

Konferensrum och arbetsplats

I de allra flesta öppna landskap ser vi rumsavdelare i form av skärmar och kanske ljuddämpning på tak och väggar som också har en tilltalande design. Är ni på er arbetsplats i behov av insatser för just ljuddämpning av kontor så se till att hitta en inredningsfirma som skapar en helhetslösning. Gör man det själv blir det ofta punktinsatser. Proffsen tar sig an helheten och skapar hållbara förslag. Hur man tänker i ett konferensrum skiljer sig från fikarummet och den faktiska arbetsplatsen samt påverkas förstås av förutsättningar i arkitektur, befintlig möblering och de anställdas typ av arbetsuppgifter och kommunikation. Se dig omkring, vad har ni för ljuddämpning redan idag och vilka behov har ni på ert kontor?

Vad ingår i fastighetsförvaltning?

16 apr 2020

Vem sköter om närområdet runt huset där du bor? Vem tar hand om sophantering, städning och vem kontrollerar att allt fungerar? Har ni en egen handyman eller fastighetsskötare där du bor?

Om ni som fastighetsägare eller förening funderar på att anlita en extern fastighetsförvaltare så är ni rätt ute. Att lägga jobbet externt innebär att någon som får betalt för jobbet utför det och utför det på ett bra sätt. Har ni någon egen hustomte blir det ofta resultat därefter När du köper en så kallad teknisk förvaltning så ingår vanligtvis allt underhåll av fastigheten och dess trapphus; skötsel av de källarutrymmen och tvättstugor som ingår samt även skötsel av parkeringar och entréer. Behövs installationer och service av VVS så ingår det, liksom underhåll av fastighetens fönster. När folk flyttar in och ut byter fastighetsskötaren namn på dörren och hen hjälper även till med belysning och värme.

En förvaltare för dig

När du väljer att anlita en fastighetsförvaltare så tänker du säkert på specifika problem och behov ni har i ert område och på era fastigheter. En tillmötesgående leverantör av fastighetsförvaltning kan ofta vara flexibel och skräddarsy de tjänster ni önskar ska ingå i just er förvaltning. Vill ni kanske köpa till skötsel av gräsmattor och rabatter eller snöskottning så går det säkerligen alldeles utmärkt. Ibland kanske du även vill köpa till administrativ förvaltning vilket innebär hantering av hyresavier, betalningar och inkassohantering. Då kan även avtalsskrivning och köadministration ingå. Viktigast för de boende är oftast att ha tryggheten i ett journummer dygnet runt. Förutsatt att hjälp kommer.

Skräddarsy efter era behov

Ta en funderare kring vad ni behöver för fastighetsförvaltning och vad som ska ingå i den. Kontakta sedan ett antal olika firmor och be dem komma med offert. Kolla upp bredden och referenser. Anlitar någon du känner en fastighetsförvaltare? Är de nöjda och vill rekommendera leverantören av deras tjänster? Du vill ha en förvaltare som är tillgänglig, serviceinriktad och som har beredskapen att hjälpa er vid alla möjliga behov. De bör kunna rycka ut akut och de bör kunna skräddarsy ert önskade avtal. Är de tillmötesgående när ni nämner era behov, då kan ni vara säkra på att de också bryr sig om er som kund. Välj en leverantör som möter alla era behov, hjälper er att få lägre kostnader och en välskött fastighet. Bara en sådan sak som en fastighetsförvaltare som äger moderna maskiner för garagestädning och gatusopning kan betyda enormt mycket.

Ta ansvar för gamla garageportar i Stockholm

24 mar 2020

Fastigheter som erbjuder de boende egna garage erbjuder också en extra lyx. I synnerhet i Stockholm där parkeringsmöjligheter och garage är sällsynta företeelser och där man kan tvingas vänta i flera år - och betala extrema pengar - för att få en plats i ett garage.

Ser man till rena garagelängor så är detta en extra bonus som många drömmer om; att ha ett eget garage att ställa prylar i, att meka i, att ställa in sin bil - det är något som gör skillnad i vardagen. Bilen slits mindre och håller genom detta längre. Man får en bil som - tack vare värmen i garaget - drar mindre bensin och man får en bil som skyddas mot stöld.

Allt är således bra. Eller? På det stora hela så är det väldigt bra och positivt, men man måste även se till det skick som många av dessa garage och - i synnerhet - garageportar håller i Stockholm. Många av dessa är nämligen potentiella dödsfällor. Det handlar om garageportar av en äldre modell, vars trä har börjar ruttna, vars metalldelar har börjat rosta och vars fjädring håller på att ge upp.

Detta innebär att det finns enorma krafter som kan släppas lös och skada både egendom och person. Har man otur så släpper fjädringen och för med sig en enorm smäll som mycket väl kan innebära att man skadar sig rejält - eller till och med dör.

Många skadas varje år

Som förälder så bör man vara vaksam på detta. Barn gillar att hänga- och klänga i saker och garageportar är definitivt inget undantag. Handlar det om en äldre garageport så är denna lek att anse som en lek med döden.

Är du fastighetsägare i Stockholm och hyr ut garage med äldre garageportar så bör du agera: du bär ansvaret om någonting skulle hända och det är du som kommer att vara den ytterst ansvarige.

På samma sätt som det är du som ska se till att exempelvis takskottning och annat sköts så att ingen fara föreligger så måste du även se till att fastigheten - och allt runtomkring - inte riskerar att skada någon. Det gäller i allra högsta grad för garageportar.

Investera i nya garageportar

Dagens moderna garageportar är helt annorlunda mot gårdagens. De är säkrare, de ser bättre ut, de är mer hållbara och de är bekvämare. Det senare förklaras av att de sköts genom automatik och där den som använder garaget kan använda en fjärrkontroll och enkelt reglera sin garageport genom enkla knapptryck. Man behöver således inte ens kliva ur bilen för att stänga- eller öppna; något som förenklar vardagen avsevärt.

Nya garageportar till en garagelänga i Stockholm ökar dessutom värdet på fastigheten. Det ser snyggare ut, det ser mer enhetligt ut och du som fastighetsägare får genom detta också fler intressenter.

Viktigast är emellertid säkerhetsfrågan. En gammal vipport riskerar att störta in och skada någon när som helst. Ser man till antalet olyckor som inträffar varje år så är det bara en tidsfråga innan någon avlider. Dagens garageportar når de höga säkerhetskrav som finns och i och med att de har en överlägsen livslängd så är det ingenting att fundera över för dig som fastighetsägare: det här är definitivt en kostnad - en investering - som är värd att ta!

Du hittar mer information om garageportar på https://www.garageportarstockholm.se/

När du längtar efter ett nytt badrum

23 mar 2020

Slitna badrum är vanligt i äldre fastigheter. Det säger sig självt att det sliter mycket på våra badrum efter daglig användning. Efter ungefär 20 år brukar det vara dags för en badrumsrenovering

Det är ett mycket krävande projekt som man inte ska ge sig på om man inte har kunskap och rätt behörighet. Man behöver ofta riva ut inredning som till exempel kakel och klinker. Det är mycket viktigt att noggrant sätta in ett nytt tätskikt på ett korrekt sätt för att inte få fuktskador i framtiden.

Vad ska man tänka på innan renovering?

Först och främst måste man ha i beaktning att det är ett stort projekt som kommer påverka hushållet i perioder. Badrummet kommer inte att kunna användas vid vissa tillfällen. Om man inte har flera badrum att tillgå måste man planera för annan lösning.

I stora fastigheter med lägenheter kan man lösa det med gemensam toalett/dusch. För privatpersoner är det viktigt att sätta upp en budget så du vet vad du har att röra dig med.

Låt dig inspireras

Inredning är spännande och det påverkar hela boendets känsla och harmoni. Hur vill du ha ditt nya badrum? Sök på internet, magasin och på TV efter inspiration. Eller varför inte besöka butiker för att se hur det ser ut med egna ögon.

Det har hänt mycket med design och funktionalitet i våras badrum det senaste årtionderna. Dagens toaletter är oerhört snålspolande och ekonomiska, det gäller även blandare och annat. Det kommer att märkas i plånboken.

Hur går man till väga?

Har man inte behörighet och kunskaper ska man anlita professionell hjälp. Då vet man att arbetet blir korrekt utfört med en kunnig hantverkare som har rätt behörighet.

Vid stora badrumsprojekt ska först ytskiktet rivas. Det betyder att allt kakel, klinker eller våtrumsmatta tas bort. I vissa fall behöver man byta avloppsrör för att säkerställa att det uppkommer framtida läckor och skador. Det händer att man efter rivning upptäcker vatten- och fuktskador. Det är då viktigt att fuktsanera skadorna omgående innan man går vidare med renoveringen.

När allt är rivet bygger man upp hela badrummet från grunden. Som med alla projekt är det viktigt med grundarbetet. Man drar eventuella nya vatten- och avloppsrör, tätskikt samt fuktspärrar. Detta för att säkerställa lång hållbarhet och att slippa fuktskador i framtiden.

Sedan lägger man nytt kakel och klinker innan innan alla inredningsdetaljer monteras på plats.  Det kan vara nytt handfat, blandare, dusch eller badkar, utanpåliggande vattenrör och alla  elinstallationer.

Tryggt med ekonomisk förvaltning

18 mar 2020

Alla som är fastighetsägare behöver en effektiv ekonomisk förvaltning. Det är ett stort ansvar att förvalta en fastighet, om man nu inte råkar vara en sådan fastighetsförvaltare som struntar i fastigheten och låter den förfalla. Det krävs inget stort arbete att låta en fastighet förfalla. Det är både enkelt och bekvämt och kräver ingen som helst arbetsinsats. Tvärtom.

Men den fastighetsägare som vill att fastigheten ska generera ett större värde än vad det hade när man köpte den, och vill kunna sälja den för ett mycket större belopp, har ett digert arbete framför sig. Då behöver man både personal och en styrelse som kan ta på sig det viktiga arbetet att se till att både renoveringar blir gjorda och att den dagliga skötseln av fastigheten blir gjort.

Anlita extern byrå för ekonomisk förvaltning

Om man inte själv besitter den kunskap, kompetens och framför allt den tid som krävs för arbetet, så bör man se till så att någon annan kan det. Det bästa som man kan göra i en sådan situation – när man ansvarar för den ekonomiska förvaltningen i en fastighet – är att se till att någon som kan det, tar hand om det arbetet. Om ingen i styrelsen har den ekonomiska utbildning och kunskap, och heller inte har tid att sitta med det omfattande arbete som det tar, så kan man se till att en extern byrå kan ta hand om det. Det finns en del sådana byråer som erbjuder sitt ekonomiska förvaltarskap till BRF:er i Stockholm. Välj den som är bäst.

Viktiga kriterier vid val av ekonomisk byrå

Några viktiga kriterier som man bör leta efter när man väljer en ekonomisk byrå som ska ta hand om det ekonomiska förvaltarskapet är att de för det första är kompetenta nog för arbetet och är pålitliga och noggranna.

  • Kompetens – det är viktigt att de som ska sköta bokföring, årsredovisning, utbetalningar, deklarationer, revisioner och liknande förstår hur det ska skötas och kan det.
  • Pålitlighet – alla kan bli frestade att göra fel, och har man egna personliga skulder kan man bli väldigt frestad att ta lite av de stora summor med pengar som man förvaltar i en bostadsrättsförening. Då gäller det att man låter bli. Att kontrollera att någon inte befinner sig i polisens brottsregister är en viktig sak. 
  • Noggrannhet – den som ska sköta bokföringen bör vara så noggrann det bara går. Detta är en viktig egenskap. Här kan man läsa mer om trygg ekonomisk förvaltning på: principredovisning.se.  

Målet för en inspiratör

15 mar 2020

Om man lämnar föreläsningssalen med ny energi, huvudet högt och en skön känsla i magen så har man lyssnat på en god inspiratör. Men vad gör en bra inspiratör och hur inspirerar man någon?

En riktigt god inspiratör kan hålla en föreläsning på över en timme men det känns som ett intimt samtal med en god vän som är över alldeles för fort. För att inspireras så måste man känna igen sig och när föreläsaren berättar upplevelser ur sitt eget liv så kan man ofta känna igen sig och tänka att det där har man också varit med om. Ibland ser man inte skogen för alla träden och det kan vara mycket svårt att se var man är, var man varit och vart man är på väg. Att man ska känna sig mer i balans och se klarare är precis det som en inspiratör eftersträvar. De vill helt enkelt att lyssnarna ska få ett bättre liv när de går ut från föreläsningssalen.

En fot framför den andra

Antingen man studerar något eller vill utveckla sig inom något område, så handlar det alltid om att ta ett steg i taget, och det är just det som kan vara svårt för ibland vill man ha resultat helst igår. Att gå på en inspirationsföreläsning är ett av stegen för att komma i rätt riktning. Få höra någon som varit med om samma sak och kanske suttit i samma sits eller som haft det oerhört mycket värre, men kunnat vända det och nå det målet som man själv vill. Kanske kommer man ifrån föreläsningen med handfasta råd eller med kloka ord som gör att man ser saker annorlunda framöver. En riktigt god inspiratör lyckas nå under huden och sätter spår för livet.

Hur man förstår världen

Det sägs att hur man förstår världen beror på hur man förstår sig själv och fastän människan är komplex och består av många delar så sitter alla delarna ändå ihop i slutändan. Man kanske går på en föreläsning som vill inspirera till att man får bättre ekonomi och resultatet blir att man går hem och skaffar sig en bättre relation till sina barn och partner. För allt hänger ihop. När företag bjuder sin personal på en inspirerande föreläsning så kan man ofta se en ökning i produktivitet och nöjdhet hos sin personal efterföljande period. Rätt ord på rätt plats vid rätt tid främjar välmåendet. Vi rekommenderar att läsa mer på: https://www.inspirationsföreläsare.nu

Behöver du duktiga målare?

8 mar 2020

Visste du att oberoende vilket material som man har byggt husfasaden med, så bör man tvätta fasaden varje år? Ser man till att tvätta husfasaden regelbundet, så kan man hålla huset i ett fint skick. Om man sedan, när man har tvättat fasaden, ser till att grundolja in det – detta gäller trähus – och sedan både grundmålar och målar om husfasaden vart tionde år, kan man ha en riktigt fin fasad som håller länge. På liknande sätt kan man även behålla en fasad av puts, murbruk eller betong.

Om man sedan anlitar målare som kan komma och måla om huset åt en, och själv har hållit materialet både rent och helt på fasaden, blir renoveringsarbetet av husfasaden inte lika omfattande och stort. Men sedan gäller det att få tag i duktiga målare som både kan måla om huset snabbt men även noggrant. Här ger vi några tips på hur du hittar sådana målare.

  1. Googla "målare Danderyd". Om du googlar "målare Danderyd" får du fram de som har angett att de arbetar som målare just i Danderyd. Byter du ut "Danderyd" med en annan ort, får du fram målare på den orten. Byter du ut  både "målare" och "Danderyd" får du fram det yrke som du har skrivit och på den ort som du har angett.
  2. Ta referenser. När de sedan väl har fått tag i någon som du önskar få tag på, är det bäst i början att fråga efter offert och referenser. Kommer de hem till dig och vill med egna ögon se hur stort arbetet kan bli, får man ett ganska realistiskt pris. Sedan bör man alltid kontrollera och följa upp referenserna.
  3. Välj efter kriterier för Rot-avdrag. Får du flera att välja mellan, är det bäst att välja någon som uppfyller kriterierna för Rot-avdraget. Som att de har F-skattebevis, betalar sina skatter och avgifter etc.
  4. Välj målare med rätt pris. När man frågar om pris, ska man inte bara gå efter den som ger lägst pris. En del tänker att om man begär ett lågt pris, så får kunden "det de betalar för". Är det ett lågt pris, får man knappt något som någon kan vara nöjd med. Då är inte priset så viktigt om man knappt får något för pengarna.
  5. Välj en med egen ansvarsförsäkring. Det bästa är att välja en målare som har egen ansvarsförsäkring, skulle något hända så är hantverkaren försäkrad. Och alla vet att en olycka sker alldeles för lätt. Har de då egen ansvarsförsäkring tar de ansvar för sina medarbetare. Läs mer om målare i Danderyd på: målaredanderyd.se.

Effektivisera ekonomin på ditt företag

6 mar 2020

Gamla metoder med pappersblanketter för betalningar, handskrivna lönelappar och surrande räknemaskiner är lika omoderna som skrivmaskinen. Effektiv ekonomi sköts elektroniskt.

Alla som har jobbat länge på en ekonomiavdelning har sett enorma förändringar av arbetsmetoderna. Från telex till fax, från brev till mejl, från handskrivna lappar till elektroniska filer. Numera är det ett fåtal personer som sitter som spindeln i nätet och de gör, med datorernas hjälp, lika mycket som ett dussin personer gjorde förr i tiden.

Hur blir man effektiv?

Genom att jobba noggrant och öva upp sig, och jobba snabbare. Nej, inte nödvändigtvis. Det sägs att det värsta slöseriet med tid och krafter är att göra ett jobb extremt noga, om jobbet i sig är fullständigt onödigt. Det är inte smart att sitta och bokföra allt för hand, av den enkla anledningen att datorerna ger dig så mycket mer. Mata in basfakta, så gör datorn så mycket fler beräkningar med automatik. Listor, prognoser, you name it. Det tar dig en vecka att räkna ihop samma siffror själv. Du kan använda statistiken till olika strategiska drag i din verksamhet. Dessutom, med datorns hjälp skickar du informationen vidare, till exempel till din revisor, med ett knapptryck. Du kan ha dataservern i molnet och alla dina siffror sparas på en extern server, så inget kan stjälas av inbrottstjuvar eller brinna inne. Du kan logga in från vilken dator som helst, i princip. Du kan jobba på flyget, och världen är ditt nya kontor.

E-fakturor var en början

Genom att ha ett uppdaterat kundregister, behöver du inte sitta och skriva in kundnamnet på varje faktura. Några siffror, bara, så sköter faktureringen i princip sig själv med några knapptryck. Samma sak är det med betalningspåminnelser. Tryck på en knapp, så spottar datorn ur sig alla aktuella kravbrev på någon minut. Många tyckte det var besvärligt att skanna leverantörsfakturor. Nu kommer de direkt in på datorn, utan att passera brevbäraren. E-fakturorna var en början på det nya, papperslösa kontoret. Vissa vill känna kontroll över utbetalningarna, och matar in uppgifterna själv i datorn, gör betalningslistor och verifikat. Om man vågar släppa handbromsen, kan så mycket mera nuförtiden göras direkt i datorn. Samarbetet mellan banken, revisorn och dig ger många fördelar. Revisorerna ska inte bara kolla räkenskaperna, de håller sig också uppdaterade om nyheter, både när det gäller redovisning och ny teknologisk utrustning, och de kan hjälpa dig med så mycket, om du bara vågar skicka iväg filerna. 

Önskar du extra värmekälla i bostaden?

18 feb 2020

Önskar du dig en extra värmekälla? Den som har läst pamfletten "Om kriget eller katstrofen kommer" som myndigheterna sände till alla hushåll i Sverige, så bör alla förbereda sig för en möjlig katatrof eller till och med krig och ska kunna vara självförsörjande i minst en vecka. Man bör kunna förvara mat och vatten, plus hur man kan hålla sig varm ifall hela samhället stannar av, för en vecka.

Till det krävs att man har en extra värmekälla i sin bostad, och vad kan vara bättre än att ha en kamin som man enkelt kan tända ifall elen eller värmen på något sätt skulle utebli. I övrigt är det bra om alla började göra sig oberoende av andra människor eller företag för att kunna klara uppehället. Ju fler människor som är självständiga, desto starkare samhälle får man.

Alla borde bli mer självständiga

De flesta borde försöka bli alltmer självständiga och vara beredda att klara sig själv. Det kan handla om att förvara egen mat, kunna få tag i vatten utan el, kanske till och med kunna odla sin egen mat. Det sägs att vi lever på ett ohållbart sätt just nu, och att vi borde ställa om till ett liv som är mer miljövänligt. Tänker man en smula på sådant, kanske vi alla borde återgå till ett bondesamhälle, där alla odlade själva, höll sig med djur som kunde förse människorna med mat, ull som man gjorde kläder av och annat som gjorde dem självständiga och oberoende av andra för sitt livsuppehälle.

Att installera en kamin

Det är inte svårt att installera en kamin. Det gäller att man får tag i en bra leverantör av kaminer. Är det så att man behöver en kamin i Uppsala, så googlar man "kaminer Uppsala" och tar kontakt med någon av dem. Sedan kan man jämföra de olika leverantörerna och de kaminer som de kan erbjuda. Till sist så väljer man den som är bäst. Har man ingen skorsten så kan de komma och bygga en sådan i ditt hus. Har man redan en skortsten, kan de komma ut och inspektera den, och renovera den om det behövs. Är den gammal och det är länge sedan som den användes kan man behöva täta skorstenen och se till så att den fungerar som den ska.

Mura en egen kamin på plats

Vill man kan man alltid mura en plats och eldhärd som smälter snyggt in i rummet. En kamin är bättre än en öppen eld. Den öppna spisen gör att den mesta värmen endast åker ut genom skorstenen. Därför är en kamin bättre som ser till att rummet värms upp på ett effektivt sätt.

Finns säkra brandskydd i dagens fastigheter?

11 feb 2020

Sverige har ett problem i att vi idag ser en ständigt växande befolkning. Detta sett ur ett perspektiv som handlar om bostäder. En växande befolkning är på det stora hela positivt, men just i den här frågan - och just nu - så kan det bli problematisk. Detta särskilt i attraktiva städer som Stockholm som måste bygga fler bostäder och där detta måste ske snabbt. Den snabba byggfarten innebär att många entreprenörer tar risker och att många bostäder, som en följd av detta, konstrueras med brister.

Detta gäller inte minst brandskydd. Fastigheter i Sverige ska byggas enligt givna regler gällande brandskydd och här inkluderas exempelvis brandisolering, brandsektionering, brandskyddsmålning, brandlarm, nödutgångar, stigarledningar, rökluckor och nödbelysning - allt detta kan rädda liv i samband med en brand och det handlar om detaljer som underlättar för brandmän i samband med en utryckning.

Kan man då lita på att detta följs? Man bör göra det, men man ska även veta att det hela handlar om en kostnadsfråga. Det finns regler och det finns brandskydd som ska finnas i samband med en byggnation. Men, har vi lärt oss någonting av historien så är det följande: kan man spara in pengar på något sätt så gör man också det.

Genvägar kommer alltid att tas och finns en möjlighet att runda ett hörn så kommer man som entreprenör också att göra det. Man ska även veta att de hårda regler som fanns i samband med byggnationer under 70-80-talet har avreglerats; vi har inte samma kontrollsystem längre och vi bygger fastigheter som det finns all anledning att oroa sig för.

Höga byggnader som enbart har en ingång är inte ovanliga att se i Stockholm och det är något som definitivt bör få många att rycka på ögonbrynen. Detta med tanke på en specifik olycka i England i åtanke. Grenfell.

En bild på brandalarmet

Kan ett Grenfell hända i Sverige?

Grenfell Towers i London brann upp 2017 och staden hade inte sedan andra världskriget sett en värre brandkatastrof. Branden startade på den fjärde våningen och spred sig sedan snabbt - via fasaden - upp längs hela fastigheten. Till slut var hela denna 24-våningars koloss övertänd och 72 personer fick sätta sina liv till som en följd av detta. Det hade inte behövt bli så.

Den stora orsaken till den snabba utvecklingen berodde på ett rakt igenom bristfälligt brandskydd. På drygt fyra timmar var en hel fastighet övertänd och folk tvingades hoppa från sina fönster för att ha en chans att överleva. Fruktansvärt.

Den efterföljande utredningen visade på att det fanns ett obefintligt brandskydd - många blev instängda och utan möjlighet att ta sig ut. Dessutom hade en nyligt utförd renovering skett utan att brandbarriärer monterats.

Kan då denna katastrof hända i Sverige? Det nedslående svaret är ja. Det kan definitivt hända. Det som skett i samband med Grenfell är att man undersökt svenska fastigheter och kommit till insikt att flera av dessa har exakt samma konstruktion och samma undermåliga brandsskydd.

Den stora likheten ligger emellertid i att vi har samma typ av kontrollsystem i Sverige som i England och där finns alla anledning till oro. Något som leder oss till de nybyggnationer vi ser. Kontrollsystemens obefintlighet gör att byggherrar och entreprenörer kan fuska, ta genvägar och runda olika hörn där de sedan inte kan ställas till svars om en olycka sker.

Man kan inte se var fusket skett och av vilken. Det skapar en kultur där det går att fuska utan ansvar. I kombination med en tidspress i samband med byggnationer så kan detta leda till att viktiga brandskydd prioriteras bort. Det är oroväckande och det är något som definitivt måste ses över. Grenfell är en katastrof som aldrig får inträffa igen.

← Äldre inlägg

Så blir du en framgångsrik fastighetsägare!

På den här webbplatsen finner du all information för att framgångsrikt äga och förvalta en fastighet. Du får reda på när du skall gör en ovk-besiktning och hur den skall utföras.  Under vilka omständigheter skall du utföra en relining och när skall du göra en komplett stamrenovering?