Att man som företagare eller krögare har mattor i sina lokaler fyller både praktiska och estetiska syften och i det rent praktiska ligger i att man skyddar golven i fråga. Kunder och gäster drar hela med sig smuts, skräp och väta in i lokalen som i sin tur leder till att golven skada; genom att då ha mattor framför sin entré och inne i själva lokalen gör att man ger golven en längre livslängd och därmed slipper kostsamma renoveringar eller ett het byta av golvet i fråga. I det estetiska får man i och med ett användande av mattor en varmare, mer inbjudande lokal som för att kunderna känner sig mer välkomna.
Kala golv har nämligen en tendens att förvandla en lokal till en mer steril- och lite tråkig yta; oavsett hur det ser ut i övrigt. För en restaurangägare blir ju detta en potentiell katastrof i och med att gäster kan känna sig mindre välkomna och därigenom dra sig för att återkomma. Mattor är alltså nödvändigt av två skäl för företagare och de mattor man har är ofta någon som av förklarliga skäl måste tvättas – detta sker inte på egen hand utan genom att man anlitar ett företag som genomför en mattvätt.
Det här är extra vanligt i Stockholm och där har man utvecklat det här med mattvätt och tagit det till en ny nivå; där blir det mer att företagen som sköter en mattvätt också är ägare till mattorna i fråga.
Kort sagt; i Stockholm hyr exempelvis en restaurangägare sina mattor och får hela tiden – genom mattvätt – dessa levererade så fort de gamla blivit smutsiga. Hur ofta man sedan väljer att som krögare i Stockholm använda sig av mattvätt är en sak som måste bestämmas med det berörda företaget och ofta är dessa väldigt flexibla. Vill man som företagare i Stockholm ha mattvätt utförd två gånger i veckan så kan också dessa gå att ordna och detsamma om det handlar om en- eller kanske fyra gånger i veckan.
Som sagt – företagen som är verksamma och arbetar med mattvätt i Stockholm är väldigt flexibla och kundmedvetna då hela deras verksamhet bygger på att man måste leverera en perfekt service. Kan man inte anpassa sig och ordna med mattvätt efter kundens behov; ja, då riskerar man att denna kund istället söker sig till en annan tvättfirma som bättre kan möta de krav- och önskemål man ställer. Mattvätt i Stockholm är alltså ett väldigt stort område och att det utvecklats till vad det i dagsläget är just i Stockholm är föga förvånande – där efterfrågan finns kommer också nya ideér som för utvecklingen framåt.
Att det finns så många restauranger och företag i Stockholm har alltså gjort att tvättföretag kan fokusera på mattvätt och genom att själva hyra ut mattorna i fråga också tjäna mer pengar. Smart, effektivt och en detalj som gynnar alla parter.